Noticias

Integración Social/Miércoles, 28 de abril de 2021

Per Barcelona en cadira de rodes

Este contenido no tiene traducción al castellano. Se muestra a continuación la versión en catalán.

L'alumnat d'Integració Social dedica un matí a experimentar com és circular per Barcelona per a les persones amb mobilitat reduïda.

Per Barcelona en cadira de rodes

Com és, viure en cadira de rodes? És possible circular per la ciutat de manera lliure? Quines necessitats específiques hi ha pel que fa a mobilitat? Les ciutats estan preparades per acollir i facilitar la integració de persones amb mobilitat reduïda?

L'alumnat de primer d'Integració Social va participar en una activitat que consistia a circular per Barcelona en cadira de rodes durant tot un matí. Per parelles, nois i noies van experimentar com, sense les mesures i adaptacions adequades, petites accions diàries es tornaven realment difícils de fer, o fins i tot esdevenien impossibles: agafar el transport públic, anar al supermercat, fer ús d'un bany públic o fins i tot circular pel carrer pot arribar a ser una odissea.

Aquesta activitat va ser possible gràcies al Banc Solidari de Material Ortopèdic, que ens va cedir les cadires. El Banc és una entitat sense ànim de lucre que gestiona un servei de préstec de material ortopèdic basat en la solidaritat entre persones. El seu objectiu principal és millorar la qualitat de vida de les persones amb mobilitat reduïda i la dels seus acompanyants.

Amb una mica d'empatia, tots i totes podem pensar en algunes de les necessitats que tenen les persones amb mobilitat reduïda a l'hora de desplaçar-se per la ciutat, però poder-ho experimentar de primera mà va resultar una experiència molt enriquidora. L'alumnat va fer-se una idea de les necessitats i dificultats de les persones en cadira de rodes, algunes de les quals no resulten tan evidents si no s'experimenten, i a més van treballar valors i actituds com l'empatia, l'acceptació de la diversitat, l'ajuda mútua, la tolerància i el respecte.

Després, un cop a classe, l'alumnat va recollir les seves experiències i observacions: quines dificultats els havien sorprès, què creuen que es té o no es té en compte a l'hora de planificar el paisatge urbà, quines solucions podem aplicar a curt i a llarg termini... Després, van crear diverses maquetes de com haurien de ser les ciutats per a ser realment inclusives.

Sens dubte, aquesta activitat no només ajudarà el nostre alumnat en cas que en un futur treballi amb persones amb mobilitat reduïda, sinó que a més ha servit per a agafar una nova perspectiva, més educada i coneixedora, respecte a les necessitats de les persones amb cadira de rodes.